javaherkhas

javaherkhas

javaherkhas

javaherkhas


javaherkhas

  • ۰
  • ۰

انگشتر فیروزه مردانه


آبی، اصیل و اشرافی… این‌ها صفت‌هایی می‌باشند که در تمام جهان برای مرغوب‌ترین سنگ ایرانی به فعالیت می رود . سنگی که اولی و قدیمی‌ترین معدنش در ۵۳ کیلومتری شمال غرب نیشابور قرار داراست . 


اسم فیروزه تداعی‌گر معدن فیروزه نیشابور برای ما ایرانی‌هاست، معدنی که پس از ۷ هزار سال هنوز چراغی روشن دارد . قدیمی‌ترین تراش از فیروزه معدن نیشابور مجسمه‌ای به صورت یک گوساله هست که حدود ۷ هزار سال عمر داشته و هم‌اکنون در موزه ایران باستان حفظ میشود . فیروزه اهل ایران در جهان آنچنان شناخته گردیده هست که برای سنجش کیفیت سایر فیروزه‌ها این سنگ قیمتی مرزو بوم به‌عنوان مقیاس به فعالیت گرفته می‌شود . 


معدن فیروزه نیشابور که یک عدد از منحصر به‌ فردترین معادن جهان است، سالانه در میان ۳۰ تا ۴۰ تن سنگ فیروزه از آن استخراج گردیده و میان ۱۵ تا ۲۰ درصد آن تبدیل به صورت نگین تراش می خورد و بیش از ۳۰۰ کارگاه تراش فیروزه در این شهر و ۲۵ استادکار بر روی هنر فیروزه تراشی به رخ تخصصی عمل می نمایند . 


همینطور جواهرات ساخته گردیده از فیروزه سوغات اصلی شهرستان نیشابور و چه بسا استان خراسان رضوی هست . 




  • ۹۷/۰۴/۲۸
  • javaherkhas javaherkhas

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی