javaherkhas

javaherkhas

javaherkhas

javaherkhas


javaherkhas

  • ۰
  • ۰

و فضیلت آن در اسلام تاکید گردیده که مردان و زنان انگشتر را در دست راست خویش قرار دهند . 

هچنین در سندی دارای اعتبار از حضرت علی (علیه السلام) و امام باقر (علیهم السلام) ذکر گردیده است که حضرت محمد (صلّی اللّه برعلیه وآله وسلّم)، انگشترشان را در دست راست خود می کردند . 

از سلمان پارسی (رضی اللّه) نقل گردیده که پیامبر اکرم (صلّی اللّه مقابل وآله وسلّم) به حضرت امیر المومنین (علیه السلام) فرمود : یا این که علی انگشتر در دست راست بکن تا از مقربان باشی . حضرت عرض کردند کدام مقربان؟ پیامبر اسلام (صلّی اللّه درمقابل وآله وسلّم) فرمودند جبرئیل، میکائیل . حضرت فرمودند چه انگشتری دست کنم؟ فرستاده فرمودند : عقیق سرخ به صحت که در آن اقرار کرده است . برای خدای مختص و برای اینجانب پیامبر و برای توی علی که وصی منی و برای فرزندان تو به امامت و برای دوستان تو به بهشت و برای شیعیان فرزندان توبه جنت الفردوس . انگشتر فیروزه مردانه

در 

حدیثی از امام موسی (علیه السلام) سوال کردند که به چه علت حضرت علی (علیهم السلام) انگشتر را در دست راست خود قرار می‌دادند؟ ایشان فرمودند : حضرت علی (علیه السلام) از پیشوایان اصحاب یمین است که در روز قیامت نامه‌هایشان در دست راست آن ها خواهد بود . فرستاده خدا (صلّی اللّه علیه وآله وسلّم) انگشتر خود را در دست راست خود می کردند . همینطور این نشانه ای است برای شیعه‌ها که با این نماد می‌توان آنان را شناخت و در مراقبت از آنان، اقامه نماز، دادن زکات نصیب کردن کالا با آنها، امر به معروف و نهی از منکر سختکوش بود . 

از حضرت امیرالمومنین نقل گردیده ات که جبرئیل به حضرت رسول اسلام (صلّی اللّه علیه وآله وسلّم) فرموده که کس انگشتر در دست راست خود نماید وغرضی سنت و متابعت تو باشد و ببینم که در قیامت متحر مانده، دستش را بگیرم و وی را به تو و امیرالمومنین برسانم . 

همچنین از حضرت امام راستگو (علیهم السلام) ذکر گردیده است، در دست کردن انگشتر در دست راست، سنت پیغمبران می باشد . 

حضرت علی (علیهم السلام) فرمودند هر کس انگشتر در دست چپ داشته باشد که نام خدا بر روی آن قرار داشته باشد ، در هنگام شستن استنجا آن را بدر آورد و در دست دیگر قرار دهد . 

همینطور رسول اکرم (صلّی اللّه درمقابل وآله وسلّم) فرموده : امتم را از قرار دادن انگشتر در انگشت میانه و اشاره نهی می کنم و ای علی، انگشتر در انگشت اواسط قرار نده . . . . و انگشت کوچک را خالی از انگشتر نگذار . 

(شیخ حرّ عاملی، وسائل الشیعة، ج 5، ص 97، مؤسسه آل البیت(ع)، قم، چاپ اول، 1409ق) 

از حضرت صادق (علیه السلام) منقول می باشد که حضرت محمد (صلّی اللّه در مقابل وآله و سلّم) قرار دادن انگشتر در انگشت اشاره و میان را نهی کرده اند . 

همچنین نقل گردیده هست که قبیله لوط انگشتر در انگشتان اشاره، بین و شصت قرار میدادند . 

یهودیان انگشتر وصلت خویش را در انگشت اشاره و ابلیس پرستان در انگشت شست دست چپ خود قرار می دهند . 

در فقه الرضا برعلیه السلام مذکور میباشد که در وقت انگشتر در دست کردن بگو : اَلّلهُمَّ سُمْنی بِسیماءِ اْلایمانِ وَاخْتمْ لی بِخَیْرٍ وَاجْعَلْ عاقِبَتی اِلی خَیْرِ اِنّکَ اَنْتَ الْعَزیزُ اْلاَکْرَمُ و ابن طاوس مقابل الرحمه روایتکرده میباشد که این دعا بخواند اَلّلهُمَّ سُومِنی بسیماءِ الاِیْمانِ وَ تَوِّجنی بِتاجِ الْکَرامَةِ وَقَلِّدْنی حَبْلَ اْلاِسلا مِ وَلا تَخْلَعْ رِبْقَةَ اْلایم انِ مِنْ عُنُقیِ . 

  • ۹۷/۰۴/۱۴
  • javaherkhas javaherkhas

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی