javaherkhas

javaherkhas

javaherkhas

javaherkhas


javaherkhas

  • ۰
  • ۰

پیامبر(ص) و امامان معصوم(ع) در احادیث بخش اعظمی از خواص و خوش یُمنی سنگ‌های متعدد برای نگین انگشتر گفته‌اند . 


انگشتر عقیق مردانه و انگشتر فیروزه مردانه

روایات و احادیث تحت در خصوص «انواع نگین انگشتر» از کتاب مکارم الاخلاق نقل می‌شود: 

1 . 

حسین بن عبدالله گفت: از پیامبر(ص) پرسیدم: آیا می‌توان نگین سنگ زمزم به دست نمود؟ فرمود: بله، ولی در وقت وضو به دست آوردن آن را از دست خارج آورد . 


2 . احمد بن محمد گفت: امام (ع) را که انگشتری عقیق به انگشت داشت دیدم بعد انگشتر خویش را از دست خارج آورد و در دست اینجانب گذاشت و فرمود: نظرت در مورد این چیست؟ گفتم: خیلی خوب است . 

فرمود: از آن هنگامی که این انگشتر را به انگشت نموده‌ام نعمات زیادی از طرف پروردگار به من رسیده است، آن را دوست دارم و زمانی که می خواهم وضو بگیرم آن را از دست خویش خارج می‌آورم، یک شب که طواف می‌نمودم آن را از انگشت خویش بیرون آوردم و به دستم گرفتم اما از دستم افتاد، بر روی زمین آن را کاوش می‌کردم که شخصی نزد اینجانب آمد و گفت: دنبال چه هستی؟ گفتم: انگشترم افتاده می باشد . آن مرد دست خویش را به طرف زمین پیروزی و گفت: انگشتر این جاست و آن را به اینجانب بخشید . 


3 .پیامبر(ص) فرمود: به انگشت نمودن انگشتر یاقوت منجر از در بین رفتن فقر می‌شود، و فردی که انگشتر عقیق به دست کند آرزو است که آخر و عاقبت به نیکی شود . 


4 . معاذ از امام علی(ع) داستان کرده که ایشان فرمود: شخصی که انگشتر عقیق به انگشت کند معبود سرنوشت وی را با امن و ایمان به نقطه نهایی می‌رساند . 


5 . از امام صادق(ع) قصه میباشد که ایشان فرمود: انگشتر عقیق به انگشت فرمایید که عقیق اولین کوهی میباشد که به ربوبیت خداوند و نبوت پیامبر (ص) و وصایت امام علی (ع) اقرار نموده و آن کوهی است که خداوند عزّ و جل با موسی(ع) رای زنی کرد و شخصی که با انگشتر عقیق نماز بخواند جایزه وی چهل برابر کسیست که انگشتر، به غیر از آن به دست نماید . 


6 . سلیمان اعمش گفت: با امام صادق(ع) در خانه منصور بودیم، مردی که شلاق خورده بود از خانه بیرون آمد . امام (ع) فرمود: ای سلیمان! به نگین انگشتر او نگاهی بیانداز . عرضه داشتم: ای پسر رسول معبود (ع)! نگین انگشترش غیر از عقیق است، آن گاه فرمود: ای سلیمان ! چنانچه نگین انگشترش عقیق بود تازیانه نمی خورد . 


گفتم: ای پسر رسول آفریدگار (ع)! عمده توضیح بده، فرمود: ای سلیمان! نگین عقیق نسبت به کشته شدن امنیت می‌دهد . گفتم: ای پسر نبی خدا! بخش اعظم توضیح بده، فرمود: پروردگار عزّ و جل، دوست میدارد دستی که به سوی ایشان برای دعا بالا می آید انگشتری عقیق بر آن باشد . گفتم: ای پسر فرستاده خدا! اکثر توضیح بده . 

فرمود: خیلی خیره کننده می‌باشد کسی که به دست خویش انگشتر عقیق داشته باشد و دینار و درهم‌هایی نداشته باشد . گفتم: ای پسر فرستاده خدا! اکثر توضیح بده . 

فرمود: آن نگهبانی از هر بلاست . گفتم: ای پسر نبی خدا! بخش اعظم توضیح بده .فرمود: آن امان از فقر میباشد . 

گفتم: ای پسر پیامبر خدا اذن می‌دهید این گفته را از قسم جدتان امام حسین(ع) و امام علی(ع) نقل نمایم؟ فرمود: بله! 

7 . امام صادق(ع) فرمود: هر کس نقره با نگین عقیق به دست کند بینوا نمی‌شود و چیزی جز خیر و خوبی به وی نمی‌رسد . 


8 . امام علی(ع) فرمود: انگشتر عقیق به انگشت نمائید که برای شما خوش‌یمن می‌باشد و از هر بلایی در امنیت خواهید بود . 


9 . امام صادق(ع) فرمود: مردی نزد پیامبر(ص) شکایتی آورد که راهزن به وی هجوم کرده هست . ایشان فرمود: مگر انگشتر عقیق به انگشت نداشتی؟ این انگشتر از هر بدی نگاه می‌دارد . 


10 . امام باقر(ع) فرمود: کسی که انگشتر عقیق به انگشت نماید مادامی که این انگشتر به دست اوست خیر به وی روی می‌آورد و آن از طرف آفریدگار نگاهبان او خواهد بود . 


11 . عبدالرحمن قصیر گفت: قاضی به دنبال مردی از آل علی(ع) فرستاد، امام صادق(ع) متوجه شد و فرمود: انگشتری عقیق به دنبال وی بفرستید، انگشتر را فرستادند و رنج به او نرسید . 


12 . عبدالمومن انصاری گفت: از امام صادق(ع) شنیدم که فرمود: دستی که انگشتر فیروزه به انگشت داشته باشد به فقر دچار نمی شود . 


13 . علی بن مهزیار گفت: به نزد امام کاظم(ع) آمدم، انگشتری فیروزه به انگشت ایشان دیدم که بر آن «الله الملک» متن بود، در حالی که به انگشتر نگاه می‌کردم امام(ع) فرمود: چرا نگاه می‌کنی؟ این سنگی هست که جبرییل(ع) برای پیامبر(ص) از پردیس آورده و پیامبر(ص) آن را به امام علی (ع) بخشید و تو می دانی که نام آن چیست؟ گفتم: فیروزه میباشد . فرمود: این اسم پارسی هست و می دانی اسم عربی آن چیست: گفتم: خیر! فرمود: ظفر می‌باشد . 


14 . امام علی(ع) فرمود: انگشتر جزع یمانی را به انگشت فرمایید که دسیسه ابلیس متمرد را از شما می‌گرداند . 


15 . امام صادق(ع) فرمود: بلور نگین خوبیست . 


16 . پیامبر(ص) فرمود: انگشتر زبرجد را به انگشت نمائید که راحتی‌ای هست که در آن مشقت نمی‌باشد . 


17 . همچنین ایشان فرمود: انگشتر زمرد، فقر را می برد . 


18 . و گشوده فرمود: کسی که انگشتر یاقوت رنگ زرد را به انگشتر خویش کند مبتلا فقر نمیگردد . 

  • ۹۷/۰۴/۰۴
  • javaherkhas javaherkhas

نظرات (۱)

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی