javaherkhas

javaherkhas

javaherkhas

javaherkhas


javaherkhas

  • ۰
  • ۰

یونولیت چیست

امروزه از اصطلاحی به نام یونولیت، استفاده زیادی می شود. در این مقاله قصد داریم مختصر توضیحی درباره این ماده پرکاربرد و موارد استفاده اش بدهیم.
یونولیت که در برخی موارد به آن فیبر سفید هم می گویند، یک ماده ی سبک و متخلخل است که در بسته بندی ها و عایق بندی ها از آن استفاده می شود. رنگ این مواد عمدتا سفید هستند. همانطور که در مقاله پیشین در زمینهمعرفی یونولیت صحبت شد، در حقیت یونولیت یک ماده ای است که از فرایند های پتروشیمی به وجود می آید که نوعی پلیمر سفید رنگ و عایق رطوبت، صدا و دما است.

Styrofoam اصطلاح انگلیسی است که برای یونولیت استفاده می شود. این ماده در ایران با نام های پلاستوفوم ، یونولیت و آکاسیف نیز شناخته می شود. اما نام اصلی این ماده پلی‌استیرن انبساطی (Expanded Polystyrene) یا EPS است. در برخی از کشور همانند بسیاری از کشورهای آمریکای شمالی این ماده نام استایروفوم (Styrofoam) را به خود گرفته است.

کاربرد های یونولیت

از این ماده استفاده های بسیاری می شود. این ماده که در سال ۱۸۳۹ توسط ادوارد سیمون کشف شد، استفاده های زیادی را در موارد زیر دارد که عبارتند از: عایق ‌سازی ، ساخت وسایل نیازمند عایق حرارتی و بسته ‌بندی ابزار حساس الکتریکی، الکترونیکی و مکانیکی، ساخت یخ دان جهت حمل دارو و فراورده های خونی، حمل محصولات دریایی(ماهی و میگو) و … . یونولیت در سال ۱۹۵۹ به وسیله کمپانی کوپر تولید شد.
از یونولیت هم چنین در استودیو های صدا برداری و ایزولاسیون صدا در فضا هایی که آلودگی صوتی زیادی دارد، استفاده می شود. ساخت ماکت و تابلو های موقت تبلیغاتی کاربرد دیگر یونولیت است. در دکوراسیون ها نیز از یونولیت استفاده می شود.

مزایای استفاده از یونولیت

استفاده از یونولیت مزایای زیادی را به همراه دارد. که از جمله ی آن ها می شود به موارد زیر اشاره کرد :
استفاده از یونولیت باعث می شود، مصرف آهن و فولاد کاهش پیدا کند. یونولیت ماده ای است که در برابر زلزله مقاومت خوبی دارد. یونولیت ماده ای سبک است و این مورد موجب شده است که با استفاده از یونولیت، حمل و نقل ها آسان شود. به علاوه که یونولیت یک ماده نرم است و ضربات وارده به قطعات را خنثی می سازد. این ماده در کاهش حجم بتن نیز تأثیر گذار هست. همانطور که گفته شد این ماده در برابر صدا، حرارت و رطوبت یک عایق بسیار خوبی است. به طور خلاصه این یونولیت ورقی یا یونولیت بسته بندی ماده پرکاربرد در بیشتر بسته بندی ها است.

  • ۹۷/۰۸/۱۰
  • javaherkhas javaherkhas

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی